Wednesday, April 17, 2013

Memori #1

masa kecil-kecil dulu ( aku ni masa kecik taklah kecik mana ), arwah ayah selalu bagi nasihat.
macam-macam nasihat dia bagi... and selalunya nasihat-nasihat dia mesti berjela-jela dengan jalan cerita.. dengan permulaan perenggan , isi dan kesimpulan.

one of the thing yang aku selalu ingat..
every morning bila aku nak keluar rumah gi keje ker or gi cari sarap nak memenuhkan perut aku yang keroncong ni, aku akan ingat one of his advice.

bermula dengan 'kenapa kita kena pakai kasut....'
masa dia cakap tu aku tengah pakai kasut nak gi sekolah.
mesti la kena pakai kasut kan ? takkan nak kaki ayam plak.

aku simpulkan ikut apa yang aku ingat :
kita pakai kasut sebab kita nak ke sekolah. kita kena pergi sekolah, cari ilmu, buat bekalan masa depan.
nanti dah belajar tinggi-tinggi senang cari keje yang best-best... nak beli apa pon boleh . duit ada jer dalam tangan...
ayah kata , kalau dia pergi , dia takde harta nak tinggalkan untuk kami...
dia cuma boleh tinggalkan ilmu...
and sampai sekarang aku ingat... ilmu yang ayah tinggalkan memang takkan habis.....jauh lebih bernilai dari segala

1 comment:

Hana Soffelia said...

sweetnya pesan ayah tu...